Ar šo frāzi “1.9TDI pazūd jauda pēc 120km/h” ir saistāma tikai viena problēma
problēma ar VNT turbīnas ģeometriju. Galvenie iespējamie varianti:
- problēma ar pašu turbīnu (turbīna jāmaina)
- aizkvēpis, aizsērējis VNT (mainīgās ģeometrijas) mehānisms
- bojāts/beigts N75 vārsts
- turbīnas sēne netur vakuumu
- bojātas vakuuma trubiņas (vakuuma noplūde)
1.9TDI (VP/PD) vakuuma sistēma:
Vispirms jāpārbauda, ka vakuuma sistēma un N75 vārsts darbojas, lai izslēgtu jau vienu lietu…
N75 vārstam jābūt strādājošam un visām, tam pieejošajām vakuuma trubiņām pareizi savienotām un veselām!
Pazūd jauda ilgāk atvelkot piektajā/sestajā ātrumā
Pieslēdzam VCDS…
Ar dignostikas rīkiem, turbīnas spiediens jāskatās 011 grupā 02 un 03 vērtībās. Visvieglāk to darīt ar VCDS un VC-Scope
- 02 (zaļā līkne) ir spiediens, kādu pieprasa vadības bloks.
- 03 (dzeltenā līkne) ir līkne, kāda ir reālā situācija, ko nomēra ieplūdes kolektora spiediena sensors (MAP).
Pārējās līknes (dzinēja apgriezieni un N75 pieprasītā pozīcija) šeit nav svarīgas
Ekrānšāviņā ļoti labi var redzēt, ka dzeltenā līnija pie pilna pedāļa aiziet pāri 1.5bar (2500mbar kopā ar atmosfēras spiedienu) atzīmei (iziet ārpus grafika). Lai gan pieprasītais turbīnas spiediens ir 0.9bar, kā tas ir 1.9TDI 66kw un 81kw motoriem standartā.
Līdz ar šādu neglītu grafiku, noteikti vadības blokā parādīsies kāda no sekojošām kļūdām:
- 17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
- 17964/P1556 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
- 00575 - Intake Manifold Pressure 17-10 - Control Difference - Intermittent
Vēl viens veids kā pārbaudīt, vai VNT kustas, ir uzspraužot vakuuma trubiņu uz turbīnas sēnes un pasūknējot ar kādu vakuuma pumpi (ja pumpja nav, tad var mēģināt ar muti).
Kāpēc tas tā notiek un vai tas ir slikti dzinējam? Kāpēc tieši lielajos pārnesumos?
Audi un VW vadības blokos pārspiediens tiek atļauts 6 sekundes. Tas nozīmē, ka palielināts spiediens pēc 6 sekundēm ievedīs dzinēja vadības bloku avārijas režīmā un tas darbosies ar ierobežotu jaudu un bez turbo spiediena (līdz netiks pārstartēts dzinējs - izslēgta un ieslēgta aizdedze).
Tas, ka tas visbiežāk notiek lielajos pārnesumos ir skaidrojams ar to, ka dzinēja apgriezieni šajos pārnesumos kāpj daudz lēnāk nekā mazajos un lielajos pārnesumos šo pārspiedienu 6 sekunžu ilgumā var vieglāk “noķert”.
6 sekundes ir diezgan ilgs laiks un 1.5bar virsspiediens ir diezgan liels spiediens. Šajā momentā dzinējā ieplūdīs liela gaisa masa, taču degvielas būs pārāk maz. Tas radīs palielinātu slodzi un nepatīkamus apstākļus dzinējam, un iespējams, lielu baltu dūmu mutuli aizmugurē.
Savukārt iemesls tam 80% gadījumos ir tieši noķīlējis VNT mehānisms. VNT var noķīlēt vairāku iemeslu dēļ:
- sadilis VNT mehānisms
- turbīna tērē eļļu
- nekvalitatīva degviela
- palielināta dzinēja elpošana (eļļa nokļūst turbīnā caur kartera ventilāciju)
- beigtas sprauslas
- aizaudzis katalizators, kvēpu filtrs (ja ir uzstādīts)
- pārāk mierīga braukšana utt…
Tiklīdz jūtam, ka ir problēma ar VNT mehānismu, obligāti risinām, neatliekam, lai neiedzīvotos galvas blīves un citās problēmās!
Kā risināt problēmu?
Pirmkārt, jāpārliecinās, ka nav citu problēmu ar dzinēju, un tas ir labā tehniskā stāvoklī.
Otrkārt, turbīna jānoņem no auto, jāizjauc un jāiztīra VNT mehānisms
Retos gadījumos, “izgāzējot” auto, VNT mehānismu var “dabūt vaļā”, taču neiesaku tādā veidā mocīt dzinēju ar pārspiedienu.
Ko der zināt…
Iepriekš uzņemtajā ekrānšāviņā mēs redzējām, ka dzeltenā līkne pārsniedz 1.5bar (2500mbar) atzīmi. Šajā gadījumā dzinējam no rūpnīcas uzstādītais MAP sensors spēj nomērīt maksimums 2560mbar spiedienu kopā ar atmosfēras spiedienu. Tas nozīmē, ka reāli spiediens var būt vēl lielāks, piemēram 1,6, 1,7 vai par 1.8bar. Tūnētām dīzeļdzinējam šāds spiediens vēl būtu pieļaujams, ja tiktu piegāzta un sadedzināta papildus degviela. Taču standarta dzinējam tas spiediens būs daudz par daudz un ilgāk to auto pamokot, no problēmām neizmukt.
Ir dzinēji, piemēram, PD130 vai PD150 dzinējs, kam ir uzstādīts 3bar (vai par 4bar) MAP sensors. Šajā gadījumā maksimālais nomērāmais spiediens būs ap 2.1bar (3100mbar).
Visprecīzāko rādījumu tomēr mēs vienmēr varam izmērīt ar parastu manometru vai uzstādītu ārējo turbīnas spiediena “dačiku”, kā, piemēram, šādu:
Prātīgi braucot un daudz negāzējot, turbīnas spiediens nebūs tik liels un neradīs lielu kaitējumu dzinējam.
Kā tīrīt turbīnu?
Šeit attēls ar netīru VNT mehānismu
Ļoti daudz video var atrast Youtube. Šeit viens no tiem, par 1.9TDI GT1749V turbīnu no VW Golf ALH motora.
Ja turbīna nav ļoti stipri noķīlējusi, kā pagaidu variantu var izmantot grila tīrāmās putas. Jā, grila tīrāmās, bez turbo noņemšanas un turbīnai tās neskādē. Šo darīt nerekomendēju, bet variet paskatīties, kaut intereses pēc