Kā noregulēt aizdedzi un sūkņa degvielas dozu 1.9 TDI/SDI R4 un 2.5TDI R5 un V6 motoriem ar VCDS

Kas ir nepieciešams?

  • Dators, VCDS OBD2 kabelis un programmatūra.
    (Ja ir pieejams parastais K-līnijas kabelis, tad var izmantot arī VAG-COM. Tā sauca Ross-Tech diagnostikas sistēmu pirms 2000. gada)

:information_source: VCDS pēdējā versija atbalsta Windows operētājsistēmas versijas, sākot no Windows 7, taču vecākas versijas un VAG-COM darbojas arī ar Windows XP.

rosstechvcds

vcds

  • 2x2 → OBD2 pāreja B4, C4 un vecākiem auto, lai varētu pieslēgt 16pin OBD2 konektoru

img

  • Atslēgas un instrumenti, lai varētu atslābināt sūkņa skrūves un mehāniski pagriezt sūkni vajadzīgajā virzienā

19_tdi

Par aizdedzes regulēšanu VP motoriem

Jebkuram VP dzinējam. Gan R4 un R5 SDI/TDI, un V6 TDI aizdedzi vispareizāk regulēt ar datoru. Īstenībā jau tā regulēšana ar datoru vienkārši ir aizdedzes laika grafika skatīšanās, kamēr mehāniski sūknis tiek pagriezts pareizajā virzienā ar rokām un uzgriežņu atslēgām. :old_crazy_2: Pareiza aizdedze nodrošinās optimālu motora darbību ar tam no rūpnīcas paredzētajiem uzstādījumiem. Un arī maksimāli zemu degvielas patēriņu un lielu jaudu.
Bieži vien aizdedzi var uzlikt uz sajūtām un motora skaņu, taču precīzi trāpīt tā būs ļoti grūti.

Priekšnosacījumi

  • Aizdedzi regulē tikai uzsilušam dzinējam ar dzeses šķidruma temperatūru, kas ir vismaz 80 grādi. Var to darīt arī nesasilušam dzinējam, bet pēc tam obligāti pārbaudīt pie uzsiluša dzinēja, iespējams vajadzēs pieregulēt.
  • Dzinēja vadības blokā nevajadzētu atrasties kļūdām, vēlams tās pirms procedūras veikšanas nodzēst un pārliecināties, ka tās neparādās.
  • Obligāti jābūt pareizi strādājošiem dzinēja temperatūras un degvielas temperatūras sensoriem, kā arī kloķvārpstas ātruma sensoram un elektroniskajai sprauslai (Needle Lift sensor).
  • Degvielas sūknim jābūt darba kārtībā, bez degvielas noplūdēm, arī elektroniskajai daļai jādarbojas un diagnostikas kļūdu sarakstā nedrīkst būt kļūdas par sūkņa elektroniku.

1.7SDI, 1.9 SDI/TDI

Par regulēšanu - šiem dzinējiem ir divi veidi kā pagriežas sūknis.

  • ar sūkņa skriemeļa atslābināšanu (parasti 3 seškantes skrūves)
  • vai ar sūkņa korpusa skrūvju atslābināšanu (3 parastās skrūves, kas iziet caur sūkņa kronšteinu)

Pirmais variants parasti ir gareni stāvošiem dzinējiem (1Z, AHH, AFN uz B4, B5, Passat utt…), otrais variants garenvirziena motoriem (ALH, AHU uz Golf 4, A3 utt…).
Abos gadījumos būs pietiekami liels gājiens, lai varētu aizdedzi noregulēt tik cik nepieciešams. Un jā, gājiens ir pietiekoši liels lai uzliktu aizdedzi arī TIK nepareizi, lai motoru nevarētu vispār palaist.

Gadījumā, kad aizdedzi ir jāregulē ar trīs skrūvēm (ar ko pieskrūvējas skriemelis pie sūkņa), tad ir loģiski, ka pie katras regulēšanas reizes dzinējs būs jānoslāpē, skrūves jāpievelk, tad jāpiedarbina pa jaunu, un jāpieslēdzas atkārtoti ar diagnostikas rīkiem.
img
Taču, ja skriemelis ir bez skrūvēm, tad jāregulē ar trim skrūvēm ar ko sūknis pieskrūvējas pie sūkņa kronšteina.


Par nepareizu aizdedzi liecinās palielināta kūpēšana, dūmainība (gan gaiši dūmi, gan melni), dzinēja neiešana - jaudas zudums, palielināti dīzeļa trokšņi no motora.
:warning: Braukt ar nepareizu aizdedzi nav veselīgi dzinējam! :old_scooter:

2.5TDI/SDI

Šiem motoriem sūknis regulējas atslābinot pie sūkņa kronšteina pieskrūvētās skrūves.
Bieži vien sūkni atstāj pieskrūvētu uz divām skrūvēm, jo tikt pie trešās, kas ir tuvāk motoram, pie salikta dzinēja ir diezgan sarežģīti.

:information_source: Regulējot aizdedzi AAT un AEL motoriem, jāpievērš uzmanība dzinēja apgriezieniem aizdedzes regulēšanas režīmā. TDIGraph programmā būs jāizvēlās pareizais dzinēja veids (ar 1000rpm vai 1200rpm). Citādi noregulētā aizdedze nebūs pareiza.

2.5TDI V6

Tas pats princips, kas ar R4 un R5 dzinējiem. Par sūkņa grozīšanu nemācēšu pateikt, jo neesmu nevienam tādam grozījis :old_crazy_2:

PD (Pumpe-Duse) un CR (Common Rail) dzinēji

Šiem dzinējiem aizdedzi elektroniski nosaka vadības bloks un nav nepieciešama papildus aizdedzes pieregulēšana, piemēram, pēc zobsiksnas maiņas, ja maiņa ir veikta pareizi.

Ja tiešām ir aizdomas, ka aizdedze 1.9PD (arī 2.0) dzinējam nav pareiza, tad jāpārbauda “Torsion value” (004 grupa, pēdējā vērtība). Tai jābūt maksimāli tuvu 0.

Ross-Tech TDI VP aizdedzes regulēšanas pamācība Youtubē

Standarta procedūra aizdedzes regulēšanai

  1. Jāatver VCDS

  2. Jāizvēlas pieslēgšanās dzinēja vadības blokam (01 - Engine), jāgaida, kad parādīsies VAG Number, Component un pārējie dzinēja vadības bloka identifikācijas lauki.

  3. Pārliecināmies, ka dzinējs ir uzsildīts vismaz līzd 80C grādiem un spiežam uz 08 - Measuring Blocks
    vcds_1_ignition

  4. Atlasam grupu 000 un nospiežam Go!, parādīsies 10 lauki ar galvenajiem dzinēja mērījumiem. Uzejot ar peles kursoru uz katra no laukiem, parādīsies informācija par konkrēto vērtību un vērtības normas robežas. Dzinējs tiks ieslēgts “aizdedzes regulēšanas” režīmā, var palielināties tukšgaitas apgriezieni, tas ir normāli
    vcds_2_ignition

  5. Nospiežam “Switch to Basic settings”, tālāk parādīsies poga programmas labajā apakšējā stūrī ar nosaukumu TDI-Timing. Nospiežam to.
    vcds_3_ignition

  6. Atvērsies VCDS apakšprogrammas logs “TDIGraph”.
    tdigarph

  7. Programmas labajā apakšējā stūrī izvēlamies savu dzinēju pēc koda un tipa, no izkrītošās izvēlnes
    engines_tdigraph

Par aizdedzes grafiku

Slīpā zaļā un sarkanā līnija nosaka pieļaujamās normas, kādā var būt aizdedze. Aizdedze ir atkarīga no degvielas temperatūras un dzinēja temperatūras.

:information_source: Ja grafika vertikālās ass punkts tuvojas vai pieskaras zaļajai līnijai, tad aizdedze ir vēlāka un to vajadzētu regulēt agrāku
:information_source: Ja grafika vertikālās ass punkts tuvojas vai pieskaras sarkanajai līnijai, tad aizdedze ir agrāka un to vajadzētu regulēt vēlāku

:warning: Ieskatāmies uz tumši zilo līniju, kas ir starp zaļo un sarkano. Šādi izskatās grafiks, kur aizdedze ir perfekti noregulēta. Loga apakšā uzraksts “Timing within spec: dead on!” liecina par pareizi noregulētu aizdedzi.
tdigarph

:warning: Ieķeksējot “80C=Hot” varam imitēt dzinēja uzsilšanu
:warning: Ieķeksējot “Cloud” varam redzēt punktus, kas parāda aizdedzes grafika pēdējo 2-3 sekunžu vēsturi

Var gadīties, ka aizdedzes līkne nemaz var redzama logā. Tad tā ir vai nu pārāk stipri vēla, vai pārāk stipri agra. Turpinām griezt sūkni, kamēr līkne parādās!

2.5 V6 aidzedzes grafiks

2.5v6_ign_graph
V6 dzinējiem aizdedzes grafika līnijas ir horizontālas, atšķirībā no R4 un R5. Tas ir normāli

Neaizmirstam pārbaudīt aizdedzi tukšgaitā

dead_on_group_4

Ja aizdedzes grafiks ir pareizs, tad tālāk:

  • Measuring Blocks grupā 004, otrajā laukā ir parādīts aizdedzes lenķis, kāds tas tiek pieprasīts no dzinēja vadības bloka. Trešajā laukā pārādās reālais aizdedzes lenķis. Šīm vērtībām jāsakrīt (var atšķirties par ± 0.2 vai 0.3)

Degvielas dozas regulēšana

Princips ir tāds pats kā regulējot aizdedzi. Atveram pareizo grupu ar VCDS un mehāniski “pasitam” sūkņa augšējo daļu vienā vai otrā virzienā. Skatāmies rādījumu! Dzinējam jābūt uzsilušam, tāpat kā regulējot aizdedzi.
Tipiski, ja sūkņa augšējā daļa nekad nebūs atskrūvēta, tad sūknim būtu jābūt noregulētam ar rūpnīcas iestatījumiem.

:information_source: Mainot kādu detaļu vai blīvi, kas atrodas sūkņa augšējā daļā, degvielas doza būs jānoregulē!

:stop_sign: Ja sūkņa augšējā daļa tiek pilnībā noņemta (piemēram, lai nomainītu gumijas blīvi), tad obligāti jāpārbuda, lai attēlā zemāk apvilktā zilā detaļa, kas regulē degvielas daudzumu, iekristu pareizajā vietā sūkņa apakšā! Citādi var iznīcināt sūkni!
fuepump top

:warning: Kad ir noregulēta aidzedze, tad pēc tam ir vēlams profilaktiski pārbaudīt degvielas dozas lielumu. Un otrādi - aizdedzi pēc degvielas dozas noregulēšanas

Mehāniskā daļa


1.9TDI sūknis. Šajā attēlā parādīts, pa kuru pusi “jāuzsit”, lai palielinātu degvielas dozu, un attiecīgi, lai samazinātu. Tautā un citviet pasaulē šī darbība saukta par “Hammer mod”, jo sūkņa augšu prātīgi ir jāpasit ar āmuru pa vienu vai otru sūkņa pusi.

Pirms sišanas pa sūkni gan vēlams palikt kādu paliktni ar zaļām bultiņām atzīmētajās vietās, lai nesasistu sūkņa alumīnija korpusu un skrūves!

Pirms dozas regulēšanas jāatslābina attēlā ar zilu apvilktās skrūves. No tām trīs ir Torx, ceturtā ir speciāla trījstūrveida skrūve, kurai nepieciešama speciāla muciņa - Bosch 0-986-612-605 (šo skrūvi nereti pēc regulēšanas aizvieto ar parastu skrūvi, lai nav nepieciešama speciāla muciņa).

Skrūves var atslābināt rūcošam dzinējam, raugam, lai nerastos pārāk liela degvielas noplūde no sūkņa!

Lielāks IQ (Injected Quantity in mg, jeb iesmidzinātais daudzums miligramos) rādījums nozīmē mazāko dozu, un otrādi.

:warning: Uz zobsiksnas pusi doza palielināsies (IQ rādījums samazināsies).
:warning: Uz pretējo pusi doza samazināsies (IQ rādījums palielināsies).

Process (Youtube video)

Labi, kā regulet skaidrs. Kur jāskatās rādījums? Elektroniskā daļa.

Skatāmies Measuring Blocks grupā 001, otrajā laukā.
iq

Kādam jābūt rādījumam?

Tātad kā regulēt un uz kuru pusi regulēt ir skaidrs. Tad kādam īsti jābūt rādījumam?

1.9 VP dzinējiem (AFN,1Z,AHU utt…) rādījumam jābūt no 3-5 mg/str (miligrami uz vienu izsmidzināšanas ciklu). Ieteicamā vērtība ir ap 4 mg/str.
2.5 VP dzinējiem AAT/AEL rādījumam jābūt no 2-10 mg/str. Ieteicamā vērtība ir ap 3-5 mg/str.

:information_source: Citiem dzinējiem rūpnīcas paredzētās vērtības var atšķirties. Ar peles kursoru uzejot uz lauku Inj. Quantity, tiks parādītas konkrētajam dzinējam paredzētās normas un ieteicamā vērtība.

FAQ

Vai uzliekot lielāku dozu, piemēram, 1mg/str, iegūšu vairāk jaudu?

Jā un nē. Lielāku jaudu iegūsi aizbraucot pie profesionāla regulētāja un precīzi pārregulējot dzinēju.
Šādi iegūsi tikai melnu dūmu mākoni, lēni krītošos apgriezienus un problēmas. :old_crazy_2:

Nav naudas un tomēr gribas to jaudu? Tad palielināt jaudu ar “Evry mod”?

Krūmu gonkām jā. Ikdienai braukšanai nē. Būs vairāk griezes, ātri izjuks divmasu spararats. Palielināts patēriņš, aizkvēpis VNT mehānisms un melnu dūmu mākonis mierīgi braucot pa pilsētu (jo pietrūks turbo spiediena). Jādodas pie kvalificēta speciālista un jāsaregulē (jāsačipo) dzinēja vadības bloks!

Čipotam blokam šī pamācība der?

Ja ir pareizi saregulēts vadības bloks, tad der.

Ja uzlikšu lielākas sprauslas, tad varēšu pieregulēt aizdedzi un dozu tā, lai tā atbilstu jaunajām sprauslām un to izsmidzināšanas spiedieniem?

Jā un nē. Aptuveni pieregulēt varēs, taču jaudas ieguvuma nebūs. Pareizi būs braukt pie profesionāla regulētāja.

00550 - Start of Injection Regulation: Control Difference

Visbiežāk nepareizi noregulēta aizdedze, taču var būt arī fiziska problēma ar sūkni, gan mehānisko, gan elektronisko daļu.

2 Likes

Pāris lietas.

  1. Mexeris un citi čaļi zina teikt ka AAT/AEL jāregulē pēc mērījumu grupām noteikti grādi, jo ja regulē ar TDI timing tool, tad sanāk auzas. Tad kā tur īsti ir? :old_crazy_2:

  2. T4 2.5 TDI momentu ērtāk regulēt pagrozot sadalenes otrā galā esošo skriemeli.

1 Like

Jā. Droši visus komentārus un labojumus :+1:

  1. Pārsvarā esmu regulējis 1.9, bet cik ir nācies 2.5 rindiniekam, tad esmu licis pēc tā paša TDI Timing un vienmēr ir gājis kā raķete.
    Ja vadības bloks iedod 1000rpm, tad izvēlos to, ja 1200rpm, attiecīgi ņemu to. Bet ja tā tiešām reizēm sanāk errori, tad pielabošu galvenajā topikā.

  2. :+1: :+1:

Cik atceros, R5 TDI tā citādā procedūra bija domāta labi pabrauktiem dzinējiem, citādi nevarēs normāli iedarbināt, ja saregulēs pareizi. :grin:

2.5TDI V6 regulējas atlaižot 3 skrūves uz sadales vārpstas gala.
Nevaru apgalvot par visiem V6 dzinēju kodiem, bet BAU jāregulē 004. grupā, pēc “Basic Settings” nospiešanas, moments sāks lēkāt starp “Early” un “Late”. Jātēmē uz “Late” 2ATDC. +/- 1.

1 Like

Ta jau droši vien lika agrāku aizdedzi? :thinking:

Varētu padomāt ka motori ar jaunajām vadībām nav pabraukti… :smiley:

Pusmiljons uz AFN ir tikko iebraukts :old_crazy_2:
Nezinu ko pie pusmiljona saka AELs :thinking:

AEL’am tas par kuru spidometra apli domāts? :grin:

Uz to atbildēt nevarēšu, nav bijusi tāda problēma. Atceros, ka man sen, sen bija pēc standarta procedūras noregulēts un viss bija kārtībā.

Pareizi atceries. R5 jau “tajos” laikos bija par 1 kārtu vairāk nojātāki kā R4. Vismaz 90% gadījumos. Arī šodien pamērot kompresiju diviem random aparātiem, uzvarēs R4. Un R5 tā dilšana ir raksturīgi pa “podiem”. Nezinu, vienmēr ir riebies R5 EGR izvietojums. R4 keisā šķiet, ka ogles berās iekšā vienmērīgāk un kā saka izlīdzinās. R5 kauč kā pāris podi pakļauti lielākai sutai.

Protams, ka izcilam R5 eksemplāram pēc “grafika” saliekot viss tur ies un brauks. Bet tur tiešām ir jābūt kompresijai, nešpetnam starterim, ideāliem smidzinātājiem. Vai tad vidējam average cilvēkam tā ir? Vai viņš šo visu sakārtos pa bargu naudu, lai varētu veikt regulējumu “pēc rūpnīcas”? R5 ir ļoti ļoti uz šo jūtīgs un tiklīdz viena komponente iztrūks, nu neleks viņš ar 2BTDC. Kur nu vēl ziemā. Tad…nu ejam lēto ātro ceļu un piegriežam agrāku. Dabonam kompresiju, starteri un sprauslas vienā setā un braucam.

Vienmēr visiem piedāvāju, davai liekam kā vajag pēc rūpnīcas un ejam uz “agrāku”. Bet tie var būt arī 3 piegājieni starp testiem. “Ai nē laika nav”. Nu lūdzu. Un kā likumā, kā minimums tur būs lēns starteris + raksturīgās mīzošās AEL sprauslas.

kā arī…TDI sport laikos taču visi paņēmieni bija paņēmieni kādam liekam kumeļam, arī agrāks timings, lai var vairāk iepūst. Un arī to piedeva R5.

Tad saliekot šo visu kopā…
R5 ir ĻOTI sensitīvs uz rūpnīcas regulējumu, bet tai pat laikā pašaizliedzīgs un piedodošs uz kaut ko drusciņ agrāku.

2 Likes

Ir, bet TDI projektos pārsvarā 99% gadījumos kāds jau būs ielīdis sprauslās/smidzinātājos, tie būs jauni, lieli. Dozas lielas, vadībām citi šķilšanas parametri. Nu starteri ar kāds moš ir pārvācis pie tā visa pasākuma. Moš i dzinēja bloku atradis mazāk dilušu. Līdz ar to tur tāda lieta kā nelekšana vienkārši neeksistē.

Vai ta opis uz sava stocka miljonnieka liks 012? Viņam tik biku piegriez lai pierūcēt var.
Tur jau ir tā starpība.

Un no šejienēm arī aug kājas tam, ka nevar regulēt pēc grafika.

1 Like

Es vispār runāju par standarta motoriem… TDIgavā varbūt ir savādāk, bet manos laukos čipsis uz TDI ir diezgan reta dabas parādība, sevišķi kaut kam tik vecam, kur fiziski vadības blokā jāielien, bet lai ieraudzītu kaut ko tādu, kam ir vairāk par čipsi, nāksies braukt uz Liepāju… :old_crazy_2:

Es zinu par ko Tu runā, un zinu arī par ko es runāju :smiley:

Sprauslas mīž pilnīgi VISIEM stocka AELiem un nu jau noteikti arī AATņiem. Kompresija tur nebija jau pirms 10 gadiem un starteris tur ir knapi spējīgs pats sevi pagriezt.

Paņem ABP bloku, kas EGRu nav redzējis, uzliec jaunus smidzinātājus un rūpnieciski restaurētu (nevis ķīnas) starteri un viss tur būs labi arī pēc grafika.

1 Like

Ļoti daudz noderīgu padomu! :+1:

Diezgan nesen regulēju paziņam AELam aizdedzi pēc sūkņa maiņas, ko dabūjām no @andzha . Motoram kādi 600-700k, no kuriem puse ar čipu, bija arī salicis jaunus smidzinātājus (standarta izmēra). Nu gāja smuki tas motors un pēc skaņas arī patīkami.
Kas ziemā aukstumā būs, to gan vēl nezinām.

Bet nu tā jau man likās, ka R5 klucis tomēr nav tik izturīgs kā R4. :old_rasta: