Kas ir nepieciešams?
- Dators, VCDS OBD2 kabelis un programmatūra.
(Ja ir pieejams parastais K-līnijas kabelis, tad var izmantot arī VAG-COM. Tā sauca Ross-Tech diagnostikas sistēmu pirms 2000. gada)
VCDS pēdējā versija atbalsta Windows operētājsistēmas versijas, sākot no Windows 7, taču vecākas versijas un VAG-COM darbojas arī ar Windows XP.
- 2x2 → OBD2 pāreja B4, C4 un vecākiem auto, lai varētu pieslēgt 16pin OBD2 konektoru
- Atslēgas un instrumenti, lai varētu atslābināt sūkņa skrūves un mehāniski pagriezt sūkni vajadzīgajā virzienā
Par aizdedzes regulēšanu VP motoriem
Jebkuram VP dzinējam. Gan R4 un R5 SDI/TDI, un V6 TDI aizdedzi vispareizāk regulēt ar datoru. Īstenībā jau tā regulēšana ar datoru vienkārši ir aizdedzes laika grafika skatīšanās, kamēr mehāniski sūknis tiek pagriezts pareizajā virzienā ar rokām un uzgriežņu atslēgām. Pareiza aizdedze nodrošinās optimālu motora darbību ar tam no rūpnīcas paredzētajiem uzstādījumiem. Un arī maksimāli zemu degvielas patēriņu un lielu jaudu.
Bieži vien aizdedzi var uzlikt uz sajūtām un motora skaņu, taču precīzi trāpīt tā būs ļoti grūti.
Priekšnosacījumi
- Aizdedzi regulē tikai uzsilušam dzinējam ar dzeses šķidruma temperatūru, kas ir vismaz 80 grādi. Var to darīt arī nesasilušam dzinējam, bet pēc tam obligāti pārbaudīt pie uzsiluša dzinēja, iespējams vajadzēs pieregulēt.
- Dzinēja vadības blokā nevajadzētu atrasties kļūdām, vēlams tās pirms procedūras veikšanas nodzēst un pārliecināties, ka tās neparādās.
- Obligāti jābūt pareizi strādājošiem dzinēja temperatūras un degvielas temperatūras sensoriem, kā arī kloķvārpstas ātruma sensoram un elektroniskajai sprauslai (Needle Lift sensor).
- Degvielas sūknim jābūt darba kārtībā, bez degvielas noplūdēm, arī elektroniskajai daļai jādarbojas un diagnostikas kļūdu sarakstā nedrīkst būt kļūdas par sūkņa elektroniku.
1.7SDI, 1.9 SDI/TDI
Par regulēšanu - šiem dzinējiem ir divi veidi kā pagriežas sūknis.
- ar sūkņa skriemeļa atslābināšanu (parasti 3 seškantes skrūves)
- vai ar sūkņa korpusa skrūvju atslābināšanu (3 parastās skrūves, kas iziet caur sūkņa kronšteinu)
Pirmais variants parasti ir gareni stāvošiem dzinējiem (1Z, AHH, AFN uz B4, B5, Passat utt…), otrais variants garenvirziena motoriem (ALH, AHU uz Golf 4, A3 utt…).
Abos gadījumos būs pietiekami liels gājiens, lai varētu aizdedzi noregulēt tik cik nepieciešams. Un jā, gājiens ir pietiekoši liels lai uzliktu aizdedzi arī TIK nepareizi, lai motoru nevarētu vispār palaist.
Gadījumā, kad aizdedzi ir jāregulē ar trīs skrūvēm (ar ko pieskrūvējas skriemelis pie sūkņa), tad ir loģiski, ka pie katras regulēšanas reizes dzinējs būs jānoslāpē, skrūves jāpievelk, tad jāpiedarbina pa jaunu, un jāpieslēdzas atkārtoti ar diagnostikas rīkiem.
Taču, ja skriemelis ir bez skrūvēm, tad jāregulē ar trim skrūvēm ar ko sūknis pieskrūvējas pie sūkņa kronšteina.
Par nepareizu aizdedzi liecinās palielināta kūpēšana, dūmainība (gan gaiši dūmi, gan melni), dzinēja neiešana - jaudas zudums, palielināti dīzeļa trokšņi no motora.


2.5TDI/SDI
Šiem motoriem sūknis regulējas atslābinot pie sūkņa kronšteina pieskrūvētās skrūves.
Bieži vien sūkni atstāj pieskrūvētu uz divām skrūvēm, jo tikt pie trešās, kas ir tuvāk motoram, pie salikta dzinēja ir diezgan sarežģīti.
Regulējot aizdedzi AAT un AEL motoriem, jāpievērš uzmanība dzinēja apgriezieniem aizdedzes regulēšanas režīmā. TDIGraph programmā būs jāizvēlās pareizais dzinēja veids (ar 1000rpm vai 1200rpm). Citādi noregulētā aizdedze nebūs pareiza.
2.5TDI V6
Tas pats princips, kas ar R4 un R5 dzinējiem. Par sūkņa grozīšanu nemācēšu pateikt, jo neesmu nevienam tādam grozījis
PD (Pumpe-Duse) un CR (Common Rail) dzinēji
Šiem dzinējiem aizdedzi elektroniski nosaka vadības bloks un nav nepieciešama papildus aizdedzes pieregulēšana, piemēram, pēc zobsiksnas maiņas, ja maiņa ir veikta pareizi.
Ja tiešām ir aizdomas, ka aizdedze 1.9PD (arī 2.0) dzinējam nav pareiza, tad jāpārbauda “Torsion value” (004 grupa, pēdējā vērtība). Tai jābūt maksimāli tuvu 0.
Ross-Tech TDI VP aizdedzes regulēšanas pamācība Youtubē
Standarta procedūra aizdedzes regulēšanai
-
Jāatver VCDS
-
Jāizvēlas pieslēgšanās dzinēja vadības blokam (01 - Engine), jāgaida, kad parādīsies VAG Number, Component un pārējie dzinēja vadības bloka identifikācijas lauki.
-
Pārliecināmies, ka dzinējs ir uzsildīts vismaz līzd 80C grādiem un spiežam uz 08 - Measuring Blocks
-
Atlasam grupu 000 un nospiežam Go!, parādīsies 10 lauki ar galvenajiem dzinēja mērījumiem. Uzejot ar peles kursoru uz katra no laukiem, parādīsies informācija par konkrēto vērtību un vērtības normas robežas. Dzinējs tiks ieslēgts “aizdedzes regulēšanas” režīmā, var palielināties tukšgaitas apgriezieni, tas ir normāli
-
Nospiežam “Switch to Basic settings”, tālāk parādīsies poga programmas labajā apakšējā stūrī ar nosaukumu TDI-Timing. Nospiežam to.
-
Atvērsies VCDS apakšprogrammas logs “TDIGraph”.
-
Programmas labajā apakšējā stūrī izvēlamies savu dzinēju pēc koda un tipa, no izkrītošās izvēlnes
Par aizdedzes grafiku
Slīpā zaļā un sarkanā līnija nosaka pieļaujamās normas, kādā var būt aizdedze. Aizdedze ir atkarīga no degvielas temperatūras un dzinēja temperatūras.
Ja grafika vertikālās ass punkts tuvojas vai pieskaras zaļajai līnijai, tad aizdedze ir vēlāka un to vajadzētu regulēt agrāku
Ja grafika vertikālās ass punkts tuvojas vai pieskaras sarkanajai līnijai, tad aizdedze ir agrāka un to vajadzētu regulēt vēlāku
Ieskatāmies uz tumši zilo līniju, kas ir starp zaļo un sarkano. Šādi izskatās grafiks, kur aizdedze ir perfekti noregulēta. Loga apakšā uzraksts “Timing within spec: dead on!” liecina par pareizi noregulētu aizdedzi.
Ieķeksējot “80C=Hot” varam imitēt dzinēja uzsilšanu
Ieķeksējot “Cloud” varam redzēt punktus, kas parāda aizdedzes grafika pēdējo 2-3 sekunžu vēsturi
Var gadīties, ka aizdedzes līkne nemaz var redzama logā. Tad tā ir vai nu pārāk stipri vēla, vai pārāk stipri agra. Turpinām griezt sūkni, kamēr līkne parādās!
2.5 V6 aidzedzes grafiks
V6 dzinējiem aizdedzes grafika līnijas ir horizontālas, atšķirībā no R4 un R5. Tas ir normāli
Neaizmirstam pārbaudīt aizdedzi tukšgaitā
Ja aizdedzes grafiks ir pareizs, tad tālāk:
- Measuring Blocks grupā 004, otrajā laukā ir parādīts aizdedzes lenķis, kāds tas tiek pieprasīts no dzinēja vadības bloka. Trešajā laukā pārādās reālais aizdedzes lenķis. Šīm vērtībām jāsakrīt (var atšķirties par ± 0.2 vai 0.3)
Degvielas dozas regulēšana
Princips ir tāds pats kā regulējot aizdedzi. Atveram pareizo grupu ar VCDS un mehāniski “pasitam” sūkņa augšējo daļu vienā vai otrā virzienā. Skatāmies rādījumu! Dzinējam jābūt uzsilušam, tāpat kā regulējot aizdedzi.
Tipiski, ja sūkņa augšējā daļa nekad nebūs atskrūvēta, tad sūknim būtu jābūt noregulētam ar rūpnīcas iestatījumiem.
Mainot kādu detaļu vai blīvi, kas atrodas sūkņa augšējā daļā, degvielas doza būs jānoregulē!
Ja sūkņa augšējā daļa tiek pilnībā noņemta (piemēram, lai nomainītu gumijas blīvi), tad obligāti jāpārbuda, lai attēlā zemāk apvilktā zilā detaļa, kas regulē degvielas daudzumu, iekristu pareizajā vietā sūkņa apakšā! Citādi var iznīcināt sūkni!
Kad ir noregulēta aidzedze, tad pēc tam ir vēlams profilaktiski pārbaudīt degvielas dozas lielumu. Un otrādi - aizdedzi pēc degvielas dozas noregulēšanas
Mehāniskā daļa
1.9TDI sūknis. Šajā attēlā parādīts, pa kuru pusi “jāuzsit”, lai palielinātu degvielas dozu, un attiecīgi, lai samazinātu. Tautā un citviet pasaulē šī darbība saukta par “Hammer mod”, jo sūkņa augšu prātīgi ir jāpasit ar āmuru pa vienu vai otru sūkņa pusi.
Pirms sišanas pa sūkni gan vēlams palikt kādu paliktni ar zaļām bultiņām atzīmētajās vietās, lai nesasistu sūkņa alumīnija korpusu un skrūves!
Pirms dozas regulēšanas jāatslābina attēlā ar zilu apvilktās skrūves. No tām trīs ir Torx, ceturtā ir speciāla trījstūrveida skrūve, kurai nepieciešama speciāla muciņa - Bosch 0-986-612-605 (šo skrūvi nereti pēc regulēšanas aizvieto ar parastu skrūvi, lai nav nepieciešama speciāla muciņa).
Skrūves var atslābināt rūcošam dzinējam, raugam, lai nerastos pārāk liela degvielas noplūde no sūkņa!
Lielāks IQ (Injected Quantity in mg, jeb iesmidzinātais daudzums miligramos) rādījums nozīmē mazāko dozu, un otrādi.
Uz zobsiksnas pusi doza palielināsies (IQ rādījums samazināsies).
Uz pretējo pusi doza samazināsies (IQ rādījums palielināsies).
Process (Youtube video)
Labi, kā regulet skaidrs. Kur jāskatās rādījums? Elektroniskā daļa.
Skatāmies Measuring Blocks grupā 001, otrajā laukā.
Kādam jābūt rādījumam?
Tātad kā regulēt un uz kuru pusi regulēt ir skaidrs. Tad kādam īsti jābūt rādījumam?
1.9 VP dzinējiem (AFN,1Z,AHU utt…) rādījumam jābūt no 3-5 mg/str (miligrami uz vienu izsmidzināšanas ciklu). Ieteicamā vērtība ir ap 4 mg/str.
2.5 VP dzinējiem AAT/AEL rādījumam jābūt no 2-10 mg/str. Ieteicamā vērtība ir ap 3-5 mg/str.
Citiem dzinējiem rūpnīcas paredzētās vērtības var atšķirties. Ar peles kursoru uzejot uz lauku Inj. Quantity, tiks parādītas konkrētajam dzinējam paredzētās normas un ieteicamā vērtība.
FAQ
Vai uzliekot lielāku dozu, piemēram, 1mg/str, iegūšu vairāk jaudu?
Jā un nē. Lielāku jaudu iegūsi aizbraucot pie profesionāla regulētāja un precīzi pārregulējot dzinēju.
Šādi iegūsi tikai melnu dūmu mākoni, lēni krītošos apgriezienus un problēmas.
Nav naudas un tomēr gribas to jaudu? Tad palielināt jaudu ar “Evry mod”?
Krūmu gonkām jā. Ikdienai braukšanai nē. Būs vairāk griezes, ātri izjuks divmasu spararats. Palielināts patēriņš, aizkvēpis VNT mehānisms un melnu dūmu mākonis mierīgi braucot pa pilsētu (jo pietrūks turbo spiediena). Jādodas pie kvalificēta speciālista un jāsaregulē (jāsačipo) dzinēja vadības bloks!
Čipotam blokam šī pamācība der?
Ja ir pareizi saregulēts vadības bloks, tad der.
Ja uzlikšu lielākas sprauslas, tad varēšu pieregulēt aizdedzi un dozu tā, lai tā atbilstu jaunajām sprauslām un to izsmidzināšanas spiedieniem?
Jā un nē. Aptuveni pieregulēt varēs, taču jaudas ieguvuma nebūs. Pareizi būs braukt pie profesionāla regulētāja.
00550 - Start of Injection Regulation: Control Difference
Visbiežāk nepareizi noregulēta aizdedze, taču var būt arī fiziska problēma ar sūkni, gan mehānisko, gan elektronisko daļu.