Vispārējs apraksts par Mono degvielas iesmidzināšanas sistēmām Audi automašīnās
Šī senā degvielas iesmidzināšanas sistēma nāca Audi 80 B3 B4, Audi 100 typ44 (88. - 90.g.) un pēdējais AAE uz Audi 100/A6 C4. Un daudzās citās VAG automašīnās, kā Golf MK2/MK3, Passat B4 utt…
Kāpēc par šo rakstu? Jo latviešu valodā informācijas par šo nav. Un šie motori, lai gan nav ļoti jaudīgi un super ekonomiski, iet diezgan ilgi un uzticami, un mierīgi var noripot 500 000km un vairāk. Bet nākas sastapties ar dažādām “vecuma vainām”.
Mono Motronic un Mono Jetronic
Mono Jetronic ir centrālās degvielas iesmidzināšanas sistēma (ar vienu centrāli novietotu sprauslu). Šai sistēmai ir atsevišķa aidzedzes sistēma un vakuuma aizdedzes lenķa korektors.
Mono Motronic ir centrālās degvielas iesmidzināšanas sistēma (ar vienu centrāli novietotu sprauslu) un elektronisku aizdedzes leņķa korekciju.
Mehāniski abas sistēmas ir identiskas, atšķirība ir tikai sadalītājos un aizdedzes sistēmā.
Par dzinējiem
Mono sistēma nāca uz dzinējiem ar kodiem: RP, PM, 4B, AAM, ABS, ABT, AAE un ABM. Strukturāli visi dzinēji ir ļoti līdzīgi.
- RP un PM ir identiski 1.8l tilpuma 90hp dzinēji, RP bija Golf/Passat variants (šķērsvirzienā), PM nāca uz Audi 80 (garenvirzienā). Bija arī atšķirības dažu virsbūves komponentu dizainā, kā gaisa filtra kaste utml… Atšķirībā no ražošanas gada atšķīrās vadības bloka tips - pēc 1991. gada Mono Motronic, pirms tam Mono Jetronic.
- 4B - 1.8l tilpuma 90hp dzinējs, nāca uz Audi 100 no 1988. līdz 1990. gadam ar Mono Jetronic
- AAM/ABS 1.8l 75hp un 90hp dzinēji ar Mono Motronic (Passat B4/Golf MK3)
- AVM 1.6l 71hp, AVT/ABT 2.0l 90hp, AAE 2.0l 100hp, aprīkoti ar Mono Motronic
Par AVM 1.6l un AAE 2.0l dzinējiem - šiem nāca potenciomnetri, kuru raksturlielumi atšķiras no citiem Mono, kā arī šo dzinēju vadības bloku programmatūra atšķīrās no citiem Mono.
Par Mono iesmidzināšanas sistēmām
Bosch vienpunkta iesmidzināšanas sistēmas, bieži sauktas par elektrisko karburatoru, taču tas nav īsti pareizi. Mono iesmidzināšana ir pilnvērtīga degvielas iesmidzināšanas sistēma, taču tajā tikai viena sprausla veido degmaisījumu un saskaņo ar dzinēja vadības blokā esošajiem datiem (kartēm).
Mono Motronic/Jetronic vadības bloki apstrādā šādus elektroniskos signālus:
- Dzesēšanas šķidruma temperatūra
- Ieplūstošā gaisa temperatūra
- Holla devējs sadalītājā
- Droseļvārsta potentciometrs (gāzes pedāļa pozīcijas sensors)
- Ierobežošanas slēdzis droseļvārsta atlaistajam stāvoklim (lai varētu zināt, kad dzinējam jādarbojas tukšgaitā un kad ne)
- Skābekļa sensors (lambda zonde izpūtējā)
Un padod iesmidzināšanas sistēmai šādus signālus:
- Sprauslas signāls (iesmidzināšanas ilgums), Motronic veic arī atbilstošas darbības, lai labotu aizdezdes laiku
Par standarta problēmām
Neskatoties uz viena punkta sistēmas vienkāršību, periodiski var rasties problēmas. Tās var uzskaitīt sekojoši:
- Problēmas, kas saistītas ar novirzi no galvenajiem parametriem (dzesēšanas šķidruma temperatūras sensors vai ieplūstošā gaisa temperatūras sensors iesmidzināšanas galvā)
- Problēmas ar “gaisa raušanu”. Mono iesmidzināšanas galvas apakšējās blīves nodilums, vakuuma cauruļu bojājumi, vakuuma aizdedzes šļūteņu korektora nolaišanās (tikai Mono Jetronic), bojājumi caurulēs līdz gaisa filtra termo-vārstam.
- Tukšgaitas problēmas, ko izraista tukšgaitas regulēšanas bloka nodilums, retos gadījumos bojājumi pašā vadības blokā (ECU)
- Problēmas, ko izraisa droseļvārsta potenciometra nodilums (tukšgaitas nestabilitāte, jaudas zudumi, raustīšanās, liels patēriņš, grūtības iedarbināt dzinēju)
- Problēmas ar degvielas spiediena uzturēšanu sistēmā (tukšgaitas nestabilitāte, jaudas zudums, grūta dzinēja iedarbināšana)
Par dzesēšanas šķidruma temperatūras sensoru
Atkarībā no dzinēja un tā veida ir vairāki to veidi. Visizplatītākais ir tā sauktais zilais sensors (2 kontaktu sensors 025906041A). Šis ir galvenais sensors, kas padod informāciju par dzinēja temperatūru uz vadības bloku. Ļoti svarīgs sensors šai sistēmai. Šim sensoram parasti blakus atrodas sensors, kas padod temperatūru uz instrumentu paneli un pārkaršanas indikatoru.
Ir arī melns 4 kontaktu sensors, kurā apvienota signāla sūtīšana uz paneli, vadības bloku un pārkaršanas indikatoru.
Sensoru pretestības - temperatūras atkarības sakrīt un var apskatīt šajā grafikā:
Mono sistēmas galvenais regulēšanas bloks
1.- gāzes pedāļa trosītes piedziņa
8.- droseļvārsta potenciometrs
9.- inžektora sprauslas centrs
12.- tukšgaitas ātruma kontroles motors un droseles pozīcijas tukšgaitas slēdzis (galvenais bloks)
14.- gāzes pedāļa aizbīdnis
Ja šīs bloks ir bojāts, tad būs problēmas ar tukšgaitas ātrumu (samazināts vai palielināts), vai lēns tukšgaitas ātruma kritums.
Droseļvārsta potenciometrs
1.- iešprices pamatdaļa
2.- droseļvārsta ass
3., 4.- svira ar adatām
5., 6.- pretestības celiņš gāzes pedāļa leņķim 0-25 grādi
7., 8.- pretestības celiņš gāzes pedāļa lenķim 18-90 grādi
Signāli no celiņiem, tiek padoti uz dzinēja vadības bloku un, pārbaudot abus celiņus, vērtībām jākāpj pakāpeniski, bez lēkāšanas.
Nolietojuma pazīmes - peldoši tukšgaitas apgriezieni fiksētā gāzes pedāļa pozīcijā, jaudas zudums, raustīšanās, gāzes pedāļa sākumpozīcijā, palielināts degvielas patēriņš.
Šo sensoru ļoti viegli var pārbaudīt ar MonoScan, ar ieslēgtu aizdedzi un nerūcošu motoru.
Parasti problēmu var atrisināt nomainot potenciometra plati (TPS), taču, ja būs nodilušas sviras adatas, tad tas nepalīdzēs. Plati var atrast pēc koda 34370022, iekš Aliexpress maksā aptuveni 5€.
Gaisa raušana
Visbiežāk gaisa noplūde var rasties gar Mono iesmidzināšanas sistēmas galveno gumijas apakšējo blīvi (attēlā 2.), kas piestiprinās virs ieplūdes kolektora. Šīs blīves var nopirkt, maksā ap 10€ un nav grūti nomainīt.
Ja blīve laiž gaisu, tad būs tukšgaitas problēmas, raustīšanās, palielināts degvielas patēriņš un jaudas zudums. Līdzīgas problēmas var novērot, ja ir bojāts vai nedarbojas termiskais vārsts, kas regulē siltā-aukstā gaisa padevi.
Šiem dzinējiem nav gaisa masas mērītāja, tādēļ ļoti svarīga ir ieplūstošā gaisa temperatūra, normas robežās šiem dzinējiem ir no 30 (optimāli) līdz 60 grādiem.
Attēlā Mono gaisa kaste. Detaļa ar numuru 3 ir šis gaisa termiskais vārsts, kas darbojas ar vakuumu. Vārstam jābūt ejošam, tas ir ļoti svarīgs posms dzinēja darbībā, par cik Mono sistēmas vadās nevis pēc gaisa masas, bet gan pēc temperatūras.
Inžektors un ieplūdes gaisa temperatūras sensors
1.- sprauslas korpuss
2.- ieplūdes gaisa temperatūras sensors
3.- aizsargs
4.- O veida gredzens
5.- galvenā sprausla
6. - Mono iešprices augšējā daļa
7.- degvielas spiediena regulators (normāls spiediens 0.8 - 1.2bar)
Mono Jetronic un Mono Motronic dzinēja vadības bloka “resets”
Arī šīm senajām sistēmām vadības blokā laika gaitā saglabājas dzinēja kalibrācija un mainās dažādi parametri. Reizēm arī tad, kad visas problēmas šķietami ir novērstas, bet dzinēja darbība nav stabila, ir iespējams, ka vadības bloks ir “uzkāries” un vajadzētu to atjaunot, kā tagad saka, uz rūpnīcas iestatījumiem. Šīs “uzkāršanās” iemesls var būt īsi pārbraucieni, vai dzinēja darbināšana ar nospiestu gāzes pedāli utml… Šī procedūra attiecas uz visiem Mono Motronic/Jetronic vadības blokiem.
Procedūra:
- Iedarbināt un uzsildīt dzinēju līdz 2x ieslēdzas dzesēšanas ventilators
- Izslēgt aizdedzi
- Atvienot konektoru no dzinēja vadības bloka (vislabāk), bet var arī noņemt - klemmi no akumulatora, tad atstājam uz 10 minūtēm
- Pievienot atpakaļ konektoru vadības blokam
- Nespiežot gāzes pedāli (!) iedarbināt dzinēju
- Ļaut dzinējam darboties tukšgaitā vismaz 5 minūtes (tukšgaitas slēdzim jāpaliek atvērtam)
- Apturēt dzinēju un izslēgt aizdedzi
- Atkārtot 5., 6 un 7. vēl divas reizes.
Attēlā 2.0 ABT vadības bloks ar kodu 4A0907311C
Ja tiešām visa iešprices sistēma ir pārbaudīta, tad šajos vadības blokos mēdz arī nosprāgt mikroshēma SIEMENS TLE4202 (var aizvietot ar TLE5205).
Diagnostikas iespējas
- MonoScan, lasi šeit
- VCDS, nolasīs to pat, ko MonoScan, tikai ne cilvēkam lasāmā formātā
- Multimetrs un vadi
Savulaik neviens īsti nelietoja datoru, lai diagnosticētu Mono sistēmas, taču vismaz man šis šķiet visvieglākais veids, visas vērtības tev jau ir acu priekšā un nav nekas jāsalīdzina ar tabulām.